(van Wesley)

Binnenkort is het weer zover, op vrijdag 13 december is het Paarse Vrijdag. De dag dat men paars draagt als blijkt dat het jou niet uitmaakt of je lesbisch, homo, bi, transgender, intersexueel, enz. enz. enz. of hetero bent. Liefde is voor iedereen!

 

Er zitten een aantal leuke activiteiten in de pijpleiding bij de GSA. Er zijn docenten zelf die op deze dag iets oppakken rondom dit thema. Maar de school wordt óók door externen benaderd voor activiteiten rondom dit thema.

 

Zo zal Dennis Koot (grafisch ontwerper en leraar op de Willem de Kooning Academie)  en Anette van Schaik (GGD) een interactieve mapping ondernemen in de hal als “The Map Docs” http://www.themapdocs.nl/. Tijdens deze interactieve mapping gaan leerlingen reageren op stellingen door het plakken van stickers. Deze stellingen zijn aangedragen door onze eigen GSA en bevat bijvoorbeeld de stelling “Zou je tijdens een schoolreis met een LHBI op één kamer kunnen slapen?”.

Dennis en Anette zullen in de pauzes de dialoog openen met leerlingen en over deze stellingen praten.

 

Echter óók buiten de pauzes is er ruimte om met een groep leerlingen hiermee aan de slag te gaan. Omdat niet iedere docent een (gedeeltelijke) lesuitval waardeert en er gewoon toetsen zijn aan de collega’s de vraag: Wie wil 20-25 min met zijn klas naar de hal gaan tijdens tijdens dag?

 

  •  Betreft 3e, 4e, 5e of 6e lesuur (eventueel einde 2e is te bespreken). Dus op deze manier plek voor 8 klassen.
  • +/- 20 min van de les ‘kwijt’ hiermee (lesidee: de start of het einde van de les vullen met een quiz over dit onderwerp)
  •  Dennis en Anette leiden de gesprekken, de docent is alléén nodig voor de orde. Maar voel je vrij om je te mengen in het gesprek.

 

Ik hoop op genoeg aanmelding (niet te veel, niet te weinig).

Mocht er een overschrijving zijn? Niet getreurd – je kan in de les óók aandacht geven aan dit onderwerp op verschillende manieren. Bijvoorbeeld:

  •  (Korte)Film of documentaire

NPO heeft een hele website gericht op Gay op TV met mooie programma’s of fragmenten van programma’s. Zelf heb ik vorig jaar een aflevering van “How to be gay” laten zien van Margriet van der Linden, dit leverde leuke en mooie gesprekken op met leerlingen uit de bovenbouw. In de onderbouw zou je kunnen denken aan ‘puberruil’ waar afleveringen zijn met LHBTI pubers in de hoofdrol.

NPO: https://www.npostart.nl/speellijst/Pride

Maar ook netflix biedt veel: https://winq.nl/articles/228587/de-fijnste-gayfilms-op-netflix-2/#

Of korte films op Youtube & vimeo: https://winq.nl/articles/228253/deze-korte-films-kun-je-nu-gratis-bekijken/

  • Paarse Vrijdag krant

Op deze vrijdag wordt óók de Paarse vrijdag krant uitgedeeld. Ieder jaar heeft deze een andere en actuele invulling. Mijn favoriet bij de onderbouw: Halverwege de les ze lekker laten lezen en vervolgens de les afsluiten met een kahoot.

  • Literatuur (queer boeken)

Op queerboeken.nl werkt het COC samen met de leescoalitie om mensen aan te moedigen eens wat vaker een boek te lezen over iemand anders dan zijzelf. Er is daar ook een bundel te downloaden met fragmenten uit deze boeken gericht op het onderwijs en korte lesideeën. Helaas wel gericht op vooral Nederlandse literatuur.

  • Knutselen

Ga met leerlingen aan de slag en laat ze paarse broches of strikken maken die ze vervolgens kunnen dragen.

  • Je eigen vakgebied

Zelf laat ik wiskunde op deze dag even links liggen. Echter dit hoeft niet. Want het eigen vakgebied heeft vaak ook genoeg kapstokken om Paarse Vrijdag onder de aandacht te brengen. Bij wiskunde kan dat, bijvoorbeeld, Alan Turing zijn. Kijk voor inspiratie op de website van het landelijk netwerk GSA.